Cred ca nu mai este o noutate pentru nimeni faptul ca industria cosmetica se bazeaza in mare masura pe complexele noastre si pe lipsa noastra de incredere in anumite trasaturi. “Nu pot sa ies din casa fara sa am sprancenele facute”, “Am buzele prea subtiri! Trebuie sa-mi iau un ruj mai scump care imi va creste buzele instantaneu”, “Of! Iar mi-au iesit 1000 de cosuri. Trebuie sa fac cumva sa le acopar.”, “Daca n-as avea celulita, poate as purta si eu fuste si pantaloni scurti. Hmmm, uite o crema care costa 300 de lei si care contine ingrediente de care n-am auzit in viata mea, dar promite sa ma scape de celulita. O cumpar!”, etc. Cu siguranta va identificati in una sau multe dintre aceste categorii sau ati fost candva intr-o situatie similara.
Adevarul este ca industria cosmetica este “ingerasul” nostru salvator. Stim ca dam o caruta de bani pe produse care, de cele mai multe ori, nici macar nu ne sunt de folos sau nu ni se potrivesc, dar noi insistam. Stim ca sunt firme care profita de faptul ca suntem complexate (intr-o masura mai mica sau mai mare) cand vine vorba de infatisarea noastra, dar noi continuam sa le umplem conturile ca niste femei moderne si independente ce suntem. Pentru ca ne-am castigat acest drept si pentru ca era consumerismului o cere.
Dar chiar este nevoie sa cheltuim atat de multi bani pe produse de ingrijire si machiaj?
NU! Trebuie doar sa cheltuim cu cap!
Nu ma intelegeti gresit. Si mie imi place sa cumpar tot felul de “porcarioare”, sa le incerc, sa le miros, sa vad fiecare ce stie sa faca. De asta mi-am si deschis acest blog. Ca sa-mi pot impartasi parerile cu voi si sa va ajut in luarea deciziilor referitoare la cosmetice. Insa, cam de aproximativ 1 an – 1 an si jumatate, am inceput sa ma documentez inainte sa cumpar.
Invatati sa va Documentati Inainte sa Cumparati un Produs
Nu iau o crema la 200 de lei doar pentru ca in reclama spune ca iti sterge ridurile de pe fata ca si cum ai sterge creta de pe tabla. Reclamele sunt facute sa vanda, astfel ca ar spune orice doar ca sa te faca sa cumperi. Si da, aproximativ 99% din publicitate inseamna iluzia mascata sub forma adevarului. Ei spun ca aceasta crema ar putea sa faca ridurile sa dispara. Tot ce auzi tu este ca va face ridurile sa dispara. Cu siguranta! Tot ce vreau sa spun este sa nu va mai incredeti in reclame. In schimb, puteti cauta informatii despre un anumit produs pe Internet. Nu degeaba traim in era tehnologiei. Daca tot o avem la dispozitie, macar sa o folosim si pentru ceva constructiv.
Sunt zeci de bloguri de beauty pe net. Sunt zeci de canale de You Tube care prezinta recenzii despre sute de produse. Nu conteaza ca sunt din Romania sau din strainatate. Scopul lor este sa informeze utilizatorii (utilizatoarele, in principal :P) cu referire la tot felul de produse cosmetice. Nu trebuie sa dai 200 de lei pe acea crema, pentru ca a dat altcineva inaintea ta si i-a dat degeaba. Asta ar trebui sa te puna pe ganduri.
Bineinteles, sunt produse care nu se potrivesc unei persoane, dar merg de minune pentru altele. De asta trebuie sa citesti/vezi mai multe recenzii. O regula de aur in jurnalism este ca trebuie sa verifici informatia din cel putin 3 surse. Mai in gluma, mai in serios, aceasta regula se aplica si in cazul nostru. Nu te opri la prima recenzie. Mergi mai departe. Vezi daca acea crema s-a potrivit cuiva. Daca da, atunci ce profil are acea persoana? Are acelasi tip de piele cu al tau? Atunci, poate, ti-ar fi si tie buna crema aceea. Insa, daca vezi in toate review-urile ca acel produs nu este bun de nimic, desi costa atat de multi bani, atunci poate ar trebui sa stai departe de el.
Cititi Lista de Ingrediente a Produselor
Pe langa aceste recenzii, poate ar fi o idee buna sa te documentezi si cu privire la ingredientele din acea crema. Poate sa fie un produs bun, dar sa aiba unul-doua ingrediente care nu ti se potrivesc deloc. Poate ai alergie la una din acele substante. Poate contine doar chimicale si niciun ingredient natural. N-ai de unde stii asta pana nu te informezi cu privire la acest aspect. Din nou, nu cumpara doar pentru ca reclama spune ca este un produs bun. Intreaba-te de ce este un produs bun si apoi incearca sa afli raspunsul.
“Scump” NU Inseamna “Bun”
Un produs scump poate sa fie, de fapt, foarte ieftin din punct de vedere al ingredientelor si al efectelor. Pe de alta parte, un produs ieftin poate fi extraordinar de valoros si de bun. Este de ajuns sa amintesc de celebrul demachiant Doina sau de alte produse romanesti cu preturi prietenoase si actiune vizibila.
Sunt si produse scumpe care sunt foarte bune si care isi merita fiecare banut investit. Trebuie doar sa faci putina munca de cercetare si sa afli care sunt acelea. Trebuie sa invatam sa facem cumparaturi cu cap (“buy smart” cum spun americanii), sa avem o educatie a consumerismului si sa-i evitam efectele negative. Si acest lucru se aplica la tot felul de produse, nu doar la cele cosmetice (desi articolul de intituleaza “Frumusete cu bani putini”). Trebuie sa intelegem ca nu tot ceea ce este scump este si bun si ca nu tot ceea ce vedem in pauza de publicitate este adevarat. Asta ne va fi de folos in a achizitiona doar acele produse care ni se potrivesc (vor mai aparea si esecuri pe ici, pe colo, dar mai putine) si, pe termen lung, ne va ajuta sa economisim bani. De cand iti doresti sa mergi in excursia aia prin Europa, dar n-ai avut bugetul necesar? Poti sa incepi sa-l construiesti chiar acum daca alegi sa fii mai cumpatat/a atunci cand mergi la cumparaturi. 🙂
Va multumesc ca ati rezistat pana la finalul acestui articol interminabil si nu-mi mai ramane decat sa va urez “Happy smart shopping!” 🙂